Hefoplossing voor buizen in het vrachtruim van een schip

De Aerolift hefoplossing voor buizen zijn toegepast in verschillende situaties en plaatsen. Tijden productie, opslag, overslag en intern transport. Voor deze specifieke situatie hebben we een hefoplossing ontwikkeld voor het handlen van (on)gecoate buizen aan boord van een schip. Het schip, The Amazon, is omgebouwd tot een ultra-deepwater J-Lay schip. Onze vacuüm heftoestellen zijn geïnstalleerd aan vier laadruimkranen. In tandem modus worden de kranen gebruikt voor het laden en lossen van 24 meter lange buizen. De vacuüm heftoestellen zijn ontwikkeld om de doorbuiging te voorkomen bij het heffen van gekoppelde buizen of om een buis te handlen met uitsluitend vacuüm.

Doorbuiging van de buizen voorkomen

Aan boord het schip worden de buizen normaal gehandled met ‘fingers’ aan beide uiteinden. Maar de klant wilde de mogelijkheid om zowel enkelvoudige als gekoppelde buizen te handlen. Door de lengte en kleine diameter ontstaat bij de gekoppelde buizen doorbuiging. Wij hebben een oplossing ontwikkeld die dit doorbuiging beperkt tot een minimum of in staat is om een buis met uitsluitend vacuüm te heffen.

Om aan de klantvraag te voldoen is de hefoplossing ontwikkeld voor vier verschillende situatie:

  • Enkelvoudige buis met uitsluitend ‘fingers’
  • Enkelvoudige buis met uitsluitend vacuüm
  • Gekoppelde buizen met ‘fingers’ en vacuüm om doorbuiging te beperken
  • Gekoppelde buizen met uitsluitend vacuüm

Extra veiligheidsvoorzieningen

Naast de normale veiligheidsvoorzieningen van vacuüm handling, zijn deze vacuüm heftoestellen voorzien van aanvullende veiligheidsvoorzieningen. Een extra vacuümpomp voor nood om het vacuüm te handhaven in geval van een stroomuitval. De kleine noodpomp levert voldoende vacuüm om kleine lekkages tegen te gaan. Zo is het mogelijk om bij stroomuitval de buizen uren veilig te laten hangen. Een veilig lossysteem dat een signaal geeft wanneer het veilig is om te lossen en te herkennen wanneer de zuignap op zijn plaats zit om aan te zuigen. Tenslotte nog een overbelastingsbeveiliging dat een signaal geeft om de operator te waarschuwen wanneer een zuignap overbelast is.

Bekijk de video van McDermott over de ombouw tot een ultra-deepwater J-Lay schip.

Download brochure Request quote Offshore

Specifications:

  • Italië
  • 2019
  • 10 ton

Product

  • Ongecoate en gecoate buizen
  • Lengte: tot 12 meter (in tandem 24 meter)
  • Dikte: 100 mm
  • Diameter: 8″ – 14″

Meer over deze hefoplossing

  • Aantal vacuüm heftoestellen: 2 sets met 2 vacuümunits and elk 2 zuignappen
  • Aantal zuignappen: 2
  • Aandrijving: Elektrisch
  • Lengte: 1.315 mm
  • Hoogte: 770 mm
  • Eigen gewicht: 600 kg